maandag 19 oktober 2015

Grafische partituur: The Pink Panther

Inleiding
Dit is mijn grafische partituur:



Ik heb ook aangegeven wat alles betekent. één blokje is één tel en bij meerdere blokjes aan elkaar hou je de klap vast en bij de helft van een blokje klap je een halve tel.



Ik heb ook aangegeven wat herkenningspunten zijn in het liedje, want dan is het makkelijker te begrijpen wanneer je met een andere ritme kan beginnen.


Hoe ga ik deze les geven?

Oriëntatie
Eerst leg ik uit wat het lesdoel is. Lesdoel: met behulp van de grafische partituur de ritmes kunnen klappen bij het liedje. Daarna leg ik uit hoe we dat gaan doen. Ik stel eerst een luistervraag: 'Welke melodie komt twee keer terug in het liedje?' Hierna laat ik het liedje horen. De kinderen van mijn stagegroep, groep 8, hebben zelf heel weinig muziekles gehad, maar weten hoe ze moeten tellen en klappen. (De oriëntatie duurt max. 8 min.)

Uitleg/instructie
-Ik verdeel de kinderen in 3 groepen. In groep 1 negen kinderen, in groep 2 tien kinderen en in groep 3 vijf kinderen.
-Drie kinderen delen de grafische partituren en de instrumenten uit.
-Ik zeg dat ze nog niet met de instrumenten mogen spelen.
-Daarna gaan we de eerste maten oefenen (1 tot 21). Eerst met de hele klas één voor één de ritmes en dan even zelf oefenen.
-Hierna kunnen we het oefenen op muziek. (Dit duurt waarschijnlijk wel 10 minuten of meer en daarbij richt ik me op deze maten en ga ik daarna verder met het laatste punt).
-Als dat is gelukt is oefenen we maat 21 tot 37 (twee ritmes) en gaat groep 3 bij groep 1. Eerst met de hele klas één voor één de ritmes oefenen en dan even zelf oefenen.
-Ze mogen in het begin, als we met de hele klas oefenen, niet door elkaar heen klappen.
-Daarna laat ik eerst horen wanneer maat 21 komt en oefenen het daarna op muziek. 
-Als laatste oefenen we met zijn allen maat 37 tot 55 (twee ritmes). Op dezelfde  manier.
-Als dat is gelukt laat ik eerst horen wanneer maat 37 begint en daarna doen we het op muziek.
-Daarna oefenen we het lied weer met elkaar en kan ik nog een paar aanwijzingen geven, als het niet goed gaat. 

Wat doen de kinderen?
-De kinderen doen de ritmes mee.
-De kinderen luisteren als ik het voor doe.
-De kinderen oefenen de ritmes.

Afsluiting
Als afsluiting proberen we het met de hele klas helemaal goed te spelen. Ze kunnen daarna de blaadjes en instrumenten opruimen. Als dat is gebeurd geef ik nog wat feedback over de les.



1 opmerking:

  1. Ik vind dat je een hele leuke opdracht hebt bedacht voor jouw groep 8. Je beschrijft goed wat de kinderen moeten doen en welke regels je in de klas hanteert. Als tip zou ik je willen geven om aan te geven hoelang je met de activiteiten bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen