Betekenis
Voor deze opdracht moesten we met Oost-Indische inkt en ecoline een monster maken. Daarbij moesten we letten op wat een monster eng maakt. Ik vond het zelf een hele leuke opdracht. Vooral ook omdat ik tekenen heel leuk vind en het interessant vind om een keer te tekenen met ecoline en Oost-Indische inkt, wat een heel ander effect geeft dan bijvoorbeeld potlood. De associatie die ik bij deze opdracht kreeg was dat er veel details in zouden komen, doordat je met Oost-Indische inkt werkt. Ook dacht ik aan water en monsters omdat het thema Loch Ness is.
Vorm
De beeldaspecten die ik bij deze tekening heb gebruikt zijn dieptesuggestie en kleurgebruik.
Op deze foto zie je goed hoe ik de dieptesuggestie heb verwerkt in mijn tekening. Ik heb de staart kort getekend en hij loopt naar steeds kleiner. Hierdoor lijkt de staart verder weg te lopen. Ook heb ik op het hoofd meer details getekend dan op de staart, wat diepte suggereert.
Je ziet in deze tekening veel koud-warm contrast. De koude kleur blauw bijvoorbeeld met de warme kleur rood op de achtergrond, en de koude groene kleur en de warme rode kleur op het beest.
Materie
Voor deze opdracht hebben we met dikker papier gewerkt, Oost-Indische inkt, kroontjespen (in 2 verschillende maten), ecoline en kwasten. De materialen vond ik erg geschikt voor deze opdracht omdat je bij monsters vaak ook denkt aan schubben en hoekige tanden, en met kroontjespennen kan je dunne lijnen trekken. Het papier kreukelde ook niet snel, want als je het op gewoon kopieerpapier zou moeten doen was het niet zo mooi geworden. En de ecoline was met veel water een goede combinatie met de Oost-Indische inkt omdat je die er gewoon door de ecoline nog doorheen kon zien. Misschien was het leuk geweest als er wat papiertjes met patronen bij waren geweest van vachten bijvoorbeeld om inspiratie uit te halen.
Beschouwing
Deze afbeelding was uiteindelijk mijn inspiratie geweest uit de 5 andere afbeeldingen die ik had opgezocht.
Zoals je ziet is de tekening vrij veel hetzelfde gebleven. Het beest heeft bij mijn tekening schubben gekregen en op de achtergrond zie je in mijn tekening nog een bootje. Ook heb ik de beesten ernaast niet gebruikt. Dit monster leeft in het water, wat ook hoort bij het monster van Loch Ness. Waardoor ik dit een hele goede inspiratiebron vond. Uit deze tekening kan je ook heel goed opmaken wat een monster zo eng maakt, wat we ook in de les hebben geleerd. Je ziet op de foto natuurlijk al snel de gevaarlijke tanden en wat het beest ook eng maakt is dat het in kikkerperspectief is. In de les werden ook voorbeelden gegeven van enge ogen maar dat is niet zo van toepassing bij dit monster, want de ogen vallen niet zo op in de afbeelding.
Hierboven zie je dat ik die enge scherpe tanden en natuurlijk dezelfde positie ook heb gebruikt om het monster eng te maken. Maar je ziet dat ik de ogen gemener heb gemaakt dan op de afbeelding zelf te zien was. Voor een extra eng effect.
Werkwijze
Met deze techniek heb ik heel lang geleden wel eens op de basisschool gewerkt, en ik had daar goede ervaringen mee. Dus vond ik het heel leuk om dat weer eens te doen. Tijdens het werken had ik gemerkt dat je met het kleine pennetje heel veel moest dippen in de inkt en dat ik daarna veel meer de grote pen ging gebruiken omdat dat sneller ging. De Oost-Indische inkt was heel mooi bij de tekening maar wat wel lastig was, was dat het snel te donker was dus moest je heel veel water gebruiken. Tijdens de opdrachten moest je veel details tekenen, maar dat maakt het ook wel weer leuk.
Onderzoek
Dit is mijn proces:
De voorbereiding was dat ik vijf afbeeldingen zou opzoeken. Hiervan had ik er één gekozen waarmee ik verder ging. Eerst begon ik met een schets met potlood op gewoon papier en daarna op het papier waar je op zou gaan tekenen.
Hierboven zie je de ruwe schets van mijn uiteindelijke tekening. Het bootje vond ik wel een leuke toevoeging doordat het zo onschuldig was, ze weten niet wat onder het water zwemt.
Hier begin ik met de details met Oost-Indische inkt aan te brengen. Op de plekken waar het donker moest zijn heb ik meer stippen aangebracht dan op de plekken waar het licht moest zijn.
Het bootje met de twee poppetjes heb ik zwart gemaakt omdat het in de late avond is en door de late avond je het bootje niet meer zo goed ziet. En omdat het de tekening mysterieuzer maakt.
Hier heb ik bijna alle details aangebracht.
En uiteindelijk heb ik de tekening ingekleurd met ecoline, en is dit het eindresultaat.
Wat vind je geslaagd?
Ik vind dat vooral het monster er heel eng uitziet. Wat ik ook graag wilde. Dat het monster eng was kwam vooral doordat ik de drie dingen die een monster eng maken erin heb verwerkt. En ik vind dat het bootje ook wel leuk gelukt is, omdat het daardoor wat meer sfeer geeft.
Wat kom beter?
Ik had nog wat meer kleurdetails willen aanbrengen bij het monster en wat schaduw. Hierdoor zou het beest er misschien echter en mooier hebben uitgezien.
Lesopbouw:
Materiaal
-Oost-Indische inkt
-kroontjespen
-kopieerpapier
-dikpapier voor de ansichtkaart
-ecoline
-kwasten
-kopjes om water in te doen
De materialen worden uitgedeeld door de kinderen die die week uit moeten delen
Lesdoel
Het maken van een affiche die er monsterlijk uitziet, door gebruik te maken van wat een monster eng maakt zoals perspectief en scherpe tanden. Ook kunnen ze details tekenen met de kroontjespen.
Oriëntatie:
-Introductie
De groep die ik deze les ga geven is groep 8. Ik vertel over het verhaal van Loch Ness, over dat mensen geloven dat hij echt bestaat en waarom ze dat doen. Ik vraag of zij geloven in het monster van Loch-Ness.
-Informatie
Ik geef een paar voorbeelden van monsters. En stel de vraag wat is een monster eigenlijk? Wat maakt een monster eng? Ik laat ook een paar voorbeelden van tekeningen met Oost-Indische inkt zien.
-Instructie
Ik leg uit wat we gaan doen. We gaan een ansichtkaart maken van het monster van Loch Ness. Eerst maak je op een kladblaadje een schets van een monster. Daarna teken je dat met potlood op het papier waar je ook op gaat werken met Oost-Indische inkt. Nadat je een monster hebt geschetst kun je met Oost-Indische inkt de details intekenen. Ik vertel dat ze beter niet de lijnen kunnen overtrekken omdat het er dan meer cartoonachtig uit ziet. Als dat klaar kunnen ze met ecoline hun monster inkleuren.
Voor inspiratie projecteer ik een paar voorbeelden van monsters op het bord en krijgen de kinderen blaadjes met patronen. Door de blaadjes met patronen krijgen ze inspiratie over de huid van het monster.
Begeleiding:
De reflectievragen voor deze opdracht zijn: Vind je het monster eng? Ik verwacht dat ze hulp nodig hebben met hoe je het pennetje moet gebruiken. Je moet het er niet te diep in de inkt steken. Ze zullen ook vragen hebben over hoe ze de ecoline moeten gebruiken. Als tip kan ik geven om veel water te gebruiken. De doelen zijn dat het dier er eng uit moet zien en er details in de huid verwerkt zijn.
Afronding
De kinderen moeten de kwast en pennen schoonmaken en opruimen. En een paar kinderen ruimen de potjes met Oost-Indische inkt op. We reflecteren over de tekeningen. Als evaluatie leggen we eerst op een tafel alle tekeningen naast elkaar en kijken we samen wat voor opvallende verschillen ze zien. Ik vraag ook of ze een heel eng monster zien, en waarom dat zo is. Ik vraag als laatst nog aan een paar kinderen wat voor keuzes ze hebben gemaakt en wat ze lastig vonden. De tekeningen kunnen ze daarna op de tafel buiten de klas leggen om te drogen.
Op het eind reflecteer ik met de kinderen op de les.









Geen opmerkingen:
Een reactie posten